"Sverige är beroende av sjöfarten – i alla lägen"
Cay Pettersson är chef vid staben för Säkerhet och Beredskap vid Sjöfartsverket. I FSN Perspektiv beskriver han hur Sveriges beroende av sjöfart påverkar totalförsvarsplaneringen. Med ett starkt fokus på kontinuitetsarbete, samverkan med Försvarsmakten och insatser för robustare IT-infrastruktur visar Pettersson på de utmaningar och möjligheter som följer av ett långvarigt förändrat säkerhetsläge.
Sjöfartsverket är infrastrukturhållare för sjöfarten och har som huvuduppgift att göra sjöfarten tillgänglig och säker. Vi har också i uppdrag att ansvara för Sveriges sjö- och flygräddning. Sedan 2022 är vi också en beredskapsmyndighet.
Vikten av sjöfart går inte att överskattas. Nio av tio varor som importeras eller exporteras till och från Sverige går någon gång i transportkedjan via sjöfart. I logistiska sammanhang är Sverige att betraktas som en ö. Vi är beroende av sjöfart för att fungera och sjöfarten blir då ett nationellt intresse. Det är en verklighet vi i stort sett delar med Norge och Finland och bildar där en utgångspunkt för vår planering inför höjd beredskap.
Sjöfarten i Östersjön försörjer mer än 100 miljoner människor. Flera länder i området är beroende av obruten handel över haven där behov av fungerande sjötransporter även har sin plats i den planering som följer av Natomedlemskapet. Den svenska försörjningstryggheten är i mycket hög utsträckning beroende av att import- och exportflödena fungerar. Det aktuella säkerhetsläget bedöms inte förändras under lång tid framåt och det kommer fortsätt påverka samhället i stort, sjöfarten och Sjöfartsverket.
Själva ramen för Sjöfartsverkets beredskapsarbete är kontinuitetsarbetet och de anvisningar som gäller för beredskapsplanering och förmågeutveckling. Som beredskapsmyndighet deltar vi i beredskapssektorerna Transport samt Räddningstjänst och skydd för civilbefolkningen. När det gäller internationellt arbete relaterat civilt försvar har Sjöfartsverket uppdrag att delta i Natos civila beredskapsarbete och tillsammans med Trafikverket finns vi med i Nato Transport Group - Ocean Shipping.
Totalförsvarets krav är dimensionerande och vi har att beakta det i vår verksamhet. Sjöfartsverket ansvarar för flera samhällsviktiga verksamheter och det är det systematiska kontinuitetsarbetet som ska säkra att vi kan upprätthålla verksamheten på en acceptabel nivå i så lång utsträckning som möjligt. Huvudfokus är att säkerställa tillgänglighet för sjöfarten och att säkerställa statlig sjö- och flygräddning där vi ska upprätthålla verksamheten så långt det är möjligt med hänsyn till tillgången på personal och förhållandena i övrigt under krig.
Förutom den naturliga samverkan som följer av organiseringen av sektorsansvariga- och beredskapsmyndigheter har Sjöfartsverket ett utmärkt samarbete med Försvarsmakten. Utifrån den omfattning vi nu ser, i form av kallelser till nationell och operativ samplanering mellan militärt och civilt försvar, drar vi slutsatsen att vi är på rätt väg och att vår planering inför höjd beredskap med det kan ta ytterligare steg framåt.
Idag på många avdelningar inom Sjöfartsverket finns det särskilt utpekade beredskapssamordnare som bidrar till vår utveckling inom beredskapsområdet. Myndigheten har fått resursförstärkningar för civilt försvar vilka har varit helt avgörande för utveckling och uppbyggnad. Arbetet kommer att pågå över tid och som exempel kan nämnas anskaffande av reservkraft och reservdelar, arbete med ledningsplatser samt planering för behov av varor och tjänster. Sjöfartsverket har även haft skäl att göra satsningar till stöd för en robustare IT-infrastruktur och då ytterst för att stärka informations- och IT-säkerheten. Som många andra organisationer har vi ett stort IT-beroende och vi vet att våra satsningar behöver ta höjd för kvalificerade angrepp.
Våra medarbetare är den främsta resursen vilka bidrar till en bra beredskap och en god säkerhetskultur. Viljan att lösa våra samhällsviktiga uppgifter finns vårt DNA. Tydligast ser vi det när våra medarbetare operativt hanterar eller ger stöd vid olika incidenter eller olyckor. Här finns en mjuk och avgörande tillgång, viljan att agera och lösa sin uppgift, den tillgången kommer även vara avgörande vid höjd beredskap.
Cay Pettersson
Chef Stab Säkerhet och Beredskap Sjöfartsverket